duminică, 3 decembrie 2017

Jurnal constructie montura dobson

In luna octombrie 2017, am achizitionat de pe forumul astronomy.ro, un telescop newton Seben 203/1000, fara montura si trepied, doar cu inele adaptoare. Doresc pe aceasta cale sa ii multumesc lui dl. Mircea Pteancu si Octavian Blagoi pentru suport si logistica achizitiei!



I started to build a Dobson mount for my Newtonian telescope I bought.
The goal was to make it cheap and stable :)
The side bearings were made out of a welding wire drum cut in half which was connected to the OTA through the telescopes original mounting rings.
The rocker box is made out of particle board, a bit heavier than plywood but really stable and much cheaper. It also can be recovered from old or used furniture.
The bottom of the rockerbox and the groundboard was made out of laminated particle board separated by three teflon pieces. It turns really nice and easy.
In the end I made some round cuts on the rocker to make it lighter and painted the whole mount in black.

24.11.2017
Am inceput executarea monturii Dobson pentru newtonianul meu de 203/1000. Axele orizontale vor fi confectionate din tamburi pentru sarma de sudura, acestea fiind dintr-un plastic foarte dur. Poza 1



Am inceput separarea tamburului la strung (facut de strungar), dupa care am continuat separarea tamburului cu ajutorul bomfaierului. Poza 2 si 3





Tamburii rezultati i-am prins pe 2 sipci de lemn de esenta tare ,frasin,  de dimensiunea 400x700x20 cu cate 3 suruburi M4. Poza 4


Tamburii rezultati le-am conectat de inelele adaptoare cu surub. Poza 5.

Ulterior am intors surubul in asa fel incat capul surubului sa fie sub flansa tamburului. Ma bucur ca am reusit sa realizez si corectez eroarea asta, inainte ca sa imi dau seama ca surubul loveste in ghidajul axei orizontale a telescopului dupa ce totul este montat J Poza 6


In final axa orizontala a ajuns pe telescop (deocamdata temporar, deoarece le voi demonta sa le vopsesc in culoarea telescopului, mai putin tamburii) Poza 7 si 8




25.11.2017

A aparut o preoblema la montarea tamburilor, anume ca inelele de prindere cum sunt reglabile, cei 2 tamburi nu s-au aliniat coaxial existand o diferenta de 7mm intre cei 2 poli (sus-jos) a tamburului. Poza  9.

Aceasta problema am remediat-o prin folosirea unei saibe taiate in doua, pusa spre partea de jos , astfel problema sa rezolvat. Nu stiu exact ce grosime are jumatatea de saiba, dar am mers efectiv pe incercate pana sa aliniat J
Apoi am trecut la executarea tamplariei J Pal, suruburi, fierastrau vertical. Am ales palul din considerente economice si simplitatea cu care se gasesc resturi pe la atelierele de tamplarii. Desi ideal ar fi fost placaj din lemn de esenta tare, placaj se gaseste destul de greu in arad, iar unde se gaseste sunt doar bucati mari si destul de scump. Pe tot pal-ul din montura am dat aprox. 20 Ron J Urmeaza sa fie vopsit si protejat cat mai bine contra umezelii. Pozele 10,11,12,13.




In aceasta faza, am testat telescopul, fara axa de rotatie verticala ,  pe Luna, verificand la mariri de  166X dar nu exista trepidatii. Montura pare solida deocamdata!

30.11.2017


Am trecut la executia bazei. Am taiat doua cercuri din Pal de diametru de 50cm. Intre ele se gasesc doua placi metalice cu rulmenti intre ele. Pozele 14 15 16.


Pe post de picioare am folosit 3 pucuri de hochei, ce se gasesc prin comert la 4ron bucata.

Ulterior am renuntat la Solutia cu rulmentul metallic, deoarece acesta nu era plan/drept, amplificat de faptul ca nici placile pal nu erau suficient de plane, toata montura a primit un “balanganit” destul de enervant. Am decis modificarea axei verticale, implicit a celor doua cercuri de pal nemelaminat, urmand sa fie schimbate cu placi de pal melaminat, separat cu placi de teflon intre ele
Cu aceasta ocazie am si scurtat montura cu aprox 5cm, astfel mai castigand un pic de greutate si stabilitate. Axa orizontala acuma se gaseste la 80cm




Am trecut apoi la efectuarea unor decupaje rotunde pe placa centrala in incercarea de a reduce un pic din greutatea monturii
Cu asta am trecut la finalizarea monturii dobson prin vopsirea leaturilor ce tin tamburii in negru
Si la vopsirea efectiva a monturii tot in negru


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scoala altfel, Februarie 2024

" Scoala altfel " și "Săptămâna verde" sunt două programe educaționale organizate în școli. Ambele programe reprezintă o...